دانستی و مطالب

هواپیما بوق دارد؟

آیا هواپیما بوق دارد؟

آیا تاحالا فکر کردید هواپیما بوق داره یانه؟ هواپیماها برای ارتباط برقرار کردن چیکار میکنن؟ ماشین ها برای ارتباط برقرار کردن باهم از بوق استفاده میکنن اما هواپیماها چیکار میکنن؟ باما همراه باشید تا جواب سوالاتونو دریافت کنید

بوق هواپیما

بوق هواپیما چگونه است؟

در جواب به سوال باید بگیم که بله هواپیماها بوق دارن اما برای هشدار به هواپیماهای دیگه یا ارتباط برقرار کردن استفاده نمیشه ، زمانی از بوق استفاده میکنن که هواپیما روی زمین باشه و خلبان بخواهد با تعمیرکار ها ارتباط برقرار کند در این صورت خلبان دکمه ی  GRD را فشار میدهد و بعد از بوق زدن با هدست با تعمیرکارها ارتباط برقرار میکند. وقتی دکمه ی GND زده میشود چنان صدای بلندی ایجاد میکند انگار سه تا کشتی از زیر هواپیما رد میشوند ، بعد هدست ها را متصل میکنند و باهم صحبت میکنند.

برای خرید هواپیما کنترلی برای تمام سنین کلیک کنید.

بوق هواپیما

هواپیماها چگونه از برخورد با هواپیماهای دیگر جلوگیری می کنند؟

هواپیماها و خلبان ها از روش های مختلفی باهم ارتباط برقرار میکنند یکی از راه های برقراری ارتباط بین خلبان ها استفاده از ابزار های بصری هست مثلا روشن کردن بعضی چراغ ها ، علامت دیگری که در ارتباط  بصری وجوددارد  استفاده از چراغ های رنگی است ، روی بال راست چراغ سبز و روی بال چپ چراغ قرمز وجود دارد که خلبان ها در آسمان میتوانند تشخیص دهند جهت هواپیما به کدام سمت است.

سیستم TCAS چیست؟

هواپیماهای مدرن از سیستم TCAS (سیستم جلوگیری از برخورد های هوایی ) هم برخورد دار هستند. زمانی که دو تا هواپیما بهم نزدیک شوند این سیستم آژیر بلندی در داخل کاکپیت پخش میکند و به جفت هواپیماها هشدار میدهد تا یکی از هواپیما ها ارتفاع کم کند یکی دیگر ارتفاع را زیاد کند و بدون برخورد عبور کنند.

سیسم ACARS چیست؟

علاوه براینها هواپیما ها یک سیستم دیگر به اسم ACARS هم دارند که مدام با ماهواره ها و زمین ارتباط برقرار میکنند این سیستم باعث میشه که خلبان لحظه به لحظه از موقعیت اطراف خود با خبر باشد، بنابراین میتوانند بدون خطر از کنار هم عبور کنند.

نگران برخورد هواپیما ها باشیم یا نه؟

علاوه بر همه ی اینها هواپیما ها از طریق رادار های زمینی و هوایی مدام در طول پرواز کنترل میشن پارا متر هایی مثل ارتفاع ، سرعت ، مسیر ، و… بصورت پیوسته بررسی میشوند تا از خطرات و مشکلات جلو گیری کنن و به موقع به خلبان هشدار بدهند. برای تست و آشنایی با سیستم های هواپیما و بوق آن میتوانید از شبیه ساز پرواز ایکس پلین 11 استفاده کنید. برای این منظور وارد شوید.

mohammadAli Mehri

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *