دانستی و مطالب

چرا نباید خلبان بشیم؟

چرا باید خلبان شد | شغل خلبانی

از یک بچه گرفته تا فردی که بالغه ازش بپرسید چه شغلی دوست دارن خلبانی هم یکی از اون شغل هایی هست که مورد علاقشونه. خلبانی در تمام دنیا یکی از جذاب ترین و پرطرفدار ترین شغل های دنیاست. حالا بجز جذابیت هاش  معایبش چیاست؟ آیا خلبانی معایب داره؟ معمولا همه چیز از دور جذابه اما واردش که میشید تازه متوجه ایراد ها و مشکلاتش میشید در این بلاگ ما ده تااز معایبی که وجود داره رو باهم بررسی میکنیم.

1. پیدا کردن شغل 

بعد از اینکه شما فارق التحصیل میشید همه ی مدارک رو میگیرید میرسید به سختترین قسمت یعنی پیدا کردن شغل مخصوصا اگه تو ایران باشید. اوضاع هوانوردی ایران خیلی خرابه و باید کلی پیگیر باشید تاریخ فراخوان های استخدامی رو از دست ندید تا بتونید در امتحان استخدامی شرکت کنید. 

چگونه خابان شویم

2. هزینه های بالای آموزشی

در همه جای دنیا هزینه های آموزشی بسیار بالاس. طوریکه در برخی از کشور ها برای اینکه از پس هزینه های آموزشی بربیاید بهتون وام میدن اما ایران وام آموزش خلبانی نداریم متاسفانه. این استرس هم وجودداره که اگه درسی رو پاس نکنید یا پروازی که هزینه کردید رو به هر دلیلی نرید بایددوباره براش هزینه کنید. و ممکنه پولتون از دست بره.

 

 

برای شرکت در آزمون های خلبانی کلیک کنید

3. بیخوابی

شما ممکنه در برخی از پرواز ها صبح خیلیی زود یا نصفه شب از خواب بیدار بشید یا ممکنه شب نتونید بخوابی. وقتی دوستان و خانوادتون تازه دارن آماده میشن برای خواب شما باید برید سرکار و خیلی از مواقع مجبور میشید قرار های شبانتونو کنسل کنید.

چرا نباید خلبان بشیم؟

4. آخر هفته ندارید

بعد از یه مدت حتی ممکنه یادتون بره تو چه روزی از هفته هستید. چون کارتون شیفتی هست و دیکه آخر هفته ندارید و اینجوری حتی برنامه ریزی کردن هم براتون سخت میشه. مخصوصا سال های اول کارتون چون شما تازه وارد هستید معمولا آخر هفته پلنتون میکنن

 

برای آزمون دیسپچری کلیک کنید

5. باید همیشه سلامت باشید

شما هر سال باید تست های پزشکی بدید که از سلامتتون متمئن بشن برای همین همیشه این ترس رو دارید که ممکنه براتون مشکل بوجود بیاد و گراند بشید و نتونید پرواز کنید باید بهتون بگم که خلبان ها دو مدل حقوق دارن. یه حقوق ثابت و یک حقوقی که با زیاد شدن ساعت پرواز در ماه تغییر میکنه. و اگه نتونید پرواز برید اون حقوق دومی رو از دست میدید. پس باید همیشه مراقب سلامتیتون و خورد و خوراکتون باشید و ورزش کنید.

6. جت لگ یا تغییر منطقه ی زمانی 

اگه خلبانی باشید که پروازهای طولانی دارن این موضوع میتونه براتون خیلی آزار دهنده باشه. چون ثابت شده اگه یک ساعت دچار تغییر منطقه زمانی بشید حدود یک روز طول میکشه تا بهش عادت کنید مثلا اگه پروازتون از تهران تا توکیو باشه حدود 6 ساعت اختلاف زمانی میشید و این یعنی 6 روز زمان لازم دارید تا به این شراط جدید عادت کنید. اما مشکل اینجاست که نهایت دو سه روز توکیو بمونید و باید برگردید و این موضوع خیلی در شرایط جسمانیتون اختلال ایجاد میکنه.

7. باید standby  باشید 

یکی دیگه از دلایلی که چرا نباید خلبان بشیم اینه که شما باید به عنوان خلبان استندبای هم کار کنید. یعنی روز هایی که سر کار نیستید باید هر لحظه آماده باشید تا هر زمان که زنگ زدن گفتن بیا در عرض کتر از یکساعت خودتون رو به فرودگاه برسونید. چرا که در لحظه ی آخر ممکنه برای خلبان مشکل پیش بیاد و نتونه پرواز کنه و شمارو بجای اون خلبان بفرستن. 

چرا نباید خلبان بشیم؟

8.از دست دادن رویداد های مهم زندگیتون

ممکنه شما به عنوان خلبان خیلی از رویداد های مهم زندگیتونو از دست بدید. چون این شغل فرم ماموریته باید برید ماموریت و ممکنه تو خیلی از مناسبت ها مثل عروسی ، عزا ، تولد و… حضور نداشته باشید.

 

برای شرکت در آزمون جامع کلیک کنید

9. از دست دادن جایگاه درصورت تغییر دادن ایرلاین

اعتبار شما در ایرلاینی که درش کار میکنید به عنوان یک خلبان خیلی اهمیت داره. هرچی شما بیشتر در یک ایرلاین کار کنید درجه و اعتبارتون بیشتر میشه و جایگاهتون بالاتر میره اما اگه ایرلاینتونو تغییر بدید ممکنه تمام عناوین و جایگاهتون رو از دست بدید و ممکنه از صفر مجبور شید شروع کنید و این خیلی آزار دهنده هست.

10. نداشتن امنیت شغلی و محل زندگی

این مورد بنظر من بدترین دلیله چون شما نمیتونید با قاطعیت بگید محل زندگدی و شغلی من تغییر نمیکنه چون ممکنه شرکت بهتون بگه به شهر دیگه ای نقل مکان کنید و اگه سابقه کاریتون زیاد نباشه ایرلاین بیشتر زورش بهتون میرسه تا جابجاتون کنه، همچنین وضعیت اقتصادی رو نمیتونید پیش بینی کنید چون مسافر و بار بهتون حقوق میده و اگه وضعیت اقتصادی طوری بشه مسافر و بار کم بشه حقوق شماهم کم میشه.

کلام آخر

اگه بخوایم درست قضاوت کنیم هر شغلی معایب و حاسن خودشو داره تو این بلاگ ما قصد تخریب خلبانی رو نداشتیم صرفا میخواستیم یه سری از ایراداتش رو بگیم که خب هر شغلی ایرادات خودش رو داره. در بلاگ بعدی راجب حسن هاش باهم صحبت میکنیم البته ویدئو 8 دلیل برای خلبان شدن رو در یوتیبمون میتونید ببینید

خیلیا ممکنه بگید خلبانی خطرناکه و سقوط میکنه اما این مورد مورد منفی ای نیست چون هر کاری خطر خودشو داره و کسی که خلبان میشه از ارتفاع نمیترسه و به دانش خودش اعتمادداره.

اگه نکته ی دیگه ای بنظر شما منفی هست راجع به خلبانی خوشحال میشم دیدگاهتونو برامون به اشتراگ بذارید.

mohammadAli Mehri

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “چرا نباید خلبان بشیم؟

  1. زویا صیاد گفت:

    با سلام‌و عرض ادب ، بله دقیقا خلبانی خطرناک است و ریسک بالایی داره ، هرچقدر هم خلبان دانش بالایی داشته باشه در برابر اتفاقهای جغرافیایی و یا فیزیکی هواپیما همیشه نمیتونه صد در صد باشه ،

    1. mohammadAli Mehri گفت:

      سلام وقت شما بخیر ، ممنون بابت نظر شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *