مطالب

علت تغییر طعم غذا در هواپیما چیست؟

چرا در ارتفاعات هواپیما طعم غذاها تغییر میکند؟

تاحالا شده در سفر های هوایی احساس کنید طعم غذاهایی که در هواپیما میخورید با طعم غذایی که دو سه ساعت پیش در فرودگاه خوردید ( حتی اگر دو غذای خورده شده از یک مدل باشند) باهم فرق دارند؟

امروز قراره باهم بررسی کنیم چرا این اتفاق می افتد. 

از بسیاری مسافرین که با هواپیما سفر میکنند سوال کردند آیا متوجه تغییر طعم غذا در هواپیما و فرودگاه شده اید ؟ اکثر پاسخ ها بله بوده است.

بسیاری از محققان دلایل علمی برای این موضوع مطرح میکنند ، مثلا کم شدن رطوبت در ارتفاعات، تاثیر جاذبه روی بدن ، بسته بندی غذا، حتی عده ای معتقد هستن کیفیت و نوع تبخ غذا های هواپیما پایین است. حتی عده ای عوامل روانشناختی را مطرح میکنند و معتقدند استرس و ترس از پرواز را علت این تغییر ذائقه میدانند.

چرا در ارتفاعات هواپیما طعم غذاها تغییر میکند؟

علت دقیق تغییر طعم غذا چیست؟

علت های متفاوتی باعث این پدیده میشوند که یکی یکی مورد بررسی قرار میگیرند. در ارتفاعات حواسی مثل بویایی و چشایی 30 درصد کمتر از زمانی که روی سطح زمین هستیم کار میکنند و این یکی از دلایل تغییر طعم خوراکی ها در ارتفاعات هواپیما میشود. این ویژگی باعث میشود طعم های شوری ، شیرینی و ترشی کمتر حس شود اما طعم تندی و برخی ادویه ها مانند هل شدیدتر حس شود.

برای خرید هواپیما کنترلی برای دلبندتان روی کلمه ی هواپیما کنترلی کلیک کنید.

تاثیر فشار و رطوبت هوا در طعم غذا

بالاتر گفتیم عده ای از محققان معتقد هستن فشار و رطوبت هوا با کم و زیاد شدن روی طعم غذا تاثیر دارند ، هر چقدر بالاتر از سطح دریا میرویم و از زمین ارتفاع میگیریم رطوبت و فشار هوا کمتر میشود. تاجایی که به کوه نوردان حرفه ای و فاتحان قله ها پیشنهاد میشود قطره ی اشک مصنوعی با خود ببرند تا در اثر تغییرات ناگهانی محیطی دچار آسیب های چشمی نشوند. رطوبتی که در هواپیما وجود دارد 12 درصد است و این میزان رطوبت در برخی پرواز ها از خشک ترین بیابان های زمین کمتر میشود، رطوبت و فشار هوا تاثییر مستقیم برروی حس چشایی و بویایی شما میشود و همین امر موجب میشود طعم غذا ها را متفاوت حس کنید.

چرا در ارتفاعات هواپیما طعم غذاها تغییر میکند؟

تاثیر ترس و فوبیای پرواز در طعم غذا های هواپیما

ترس و فوبیا روی تمام زندگی انسان تاثییر میگذارد یکی از عواملی که ترس اثر گذار است تغییر حس چشایی است. دو عامل روی حس چشایی تاثیر مستقیم دارد :

  1. استرس 
  2. قرار گرفتن در محیط های متفاوت مثل پر سرو صدا یا بسیار آرام

این عوامل حتی اگر در خانه هم باشید و در سفر های هوایی هم نباشید روی حس چشایی و بویایی اثر گذار هستند ، حال اگر در هواپیماهم باشید ، تاثیر کمبود رطوبت و فشار هم روی بدن شما نمایان شود ،،،، دچار ترس هم باشید کلا مزه ی غذا برای شما متفاوت میشود.

برای رزرو پرواز تفریحی روی کلمه ی پرواز تفریحی کلیک کنید.

تاثیر نوع تهیه ی غذا در طعم و مزه

بسیاری از مسافرین بر این بار هستند که نه تنها در ارتفاعات طعم غذاها متفاوت است ، بلکه در بین ایرلاین ها هم طعم غذاها کاملا باهم تفاوت دارند، این اتفاق به دلیل نوع تهیه ی غذا و کیفیت مواد غذایی بکار رفته در غذای هواپیماهاست. ایرلاین های متفاوت در کیفیت مواد غذایی ، دستور پخت ، زمان نگهداری غذا ، تازه بودن غذا و… باهم تفاوت دارند و همین تفاوت ها در طعم غذاهای ایرلاین های مختلف اختلاف ایجاد کرده.

سخن آخر

اگر سوار هواپیما میشود و تغییر طعم در غذا احساس میکنید نگران نباشید، اگر غذا برایتان بسیار بی طعم است از ریختن نمک و ادویه جات پرهیز کنید چون ممکن است بیشتر از نیاز خود از ادویه استفاده کنید و ضرر جبران ناپذیری به بدن خود میزنید تغییر ذائقه در ازتفاعات طبیعی است و بخاطر این موضوع به خودتان استرس وارد نکنید.

mohammadAli Mehri

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *